tirsdag den 7. oktober 2014

Karamelliseret brownie




Jeg bliver nødt til at dele denne lækre brownie opskrift!

Jeg er generelt vild med brownies og finder sjældent en opskrift, jeg ikke bryder mig om, men denne variation med karamel på toppen, var ekstra lækker, synes jeg.

Det er en tung lille fætter, så man skal begrænse sig til et mindre stykke, men til gengæld kan jeg garantere et stykke med lækker kraftig chokoladesmag krydret med en bismag af karamel i en lækker brownie, der er præcis så klæg, som en brownie (efter min mening) skal være.

Jeg har kun smagt kagen "au naturel", men tænker at den vil gøre sig godt sammen med noget vaniljeis og frisk frugt.

Prøv den!

Ingredienser
90 g smør
90 g mørk chokolade
1 1/2 æg
1 ¾ dl sukker
¾ dl mel
¾ dl kakao
en knivspids salt
200 g kondenseret mælk (1/2 dåse)
75-100 g lys chokolade

Fremgangsmåde
Smelt smør og mørk chokolade over vandbad.
Pisk sukker og æg let og luftigt.
Vend chokoladeblandingen i æggesnapsen.
Sigt mel, kakao og salt i.
Hæld dejen i en form (cirka 18 x 22 cm) foret med bagepapir.
Hak chokoladen, og drys den ud over dejen.
Hæld kondenseret mælk ud over kagen.
Bag kagen ved 170 grader i 40-45 min. Hold øje med kagen de sidste minutter, så det karamelliserede lag ikke får for meget, men sørg samtidig for at få bagt karameltoppen nok. Ubagt kondenseret mælk er ikke at anbefale!

Lad den køle af natten over. (men den smager også godt lun...mmm...)
Skær ud i små firkanter.

Opskriften er fundet hos Chocolat.




Follow on Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar