mandag den 14. oktober 2013

Rødbedeboller




Jeg har nu flere gange bagt disse boller med stor succes og synes, det er på tide, de kommer på bloggen. Børnene synes, de er fantastiske pga. farven, og da hverken jeg eller D er pjattede med rødbeder, er rødbeder i bagværk noget, jeg helt sikkert skal dyrke lidt mere i fremtiden. Jeg har også brugt rødbeder i pandekager med samme succes, men dette indlæg handler om bollerne.

Da jeg skulle finde en opskrift, famlede jeg lidt i blinde og endte hos Mor med meget mere, hvilket resulterede i nogle rigtig lækre boller. Da jeg lavede opskriften første gang, var det til Fs dagpleje i anledningen af hendes 1 års fødselsdag. Derfor var jeg lidt forbeholden over for meget fuldkorn til de helt små, så jeg erstattede de 150 g. fuldkornshvedemel med alm. hvedemel. Og pga. det vellykkede resultat, har jeg faktisk også gjort det de efterfølgende gange også.

Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den.

Ca. 12 stk.

Ingredienser:
25 g. gær
5 dl vand
Et drys salt
1 rødbede (eller to små)
50 g. grahamsmel
200 g. rugmel
300 g. hvedemel + det løse. Dejen skal være lidt klistret.

Fremgangsmåde:
Opløs gæren i vand. (Hvis du gerne vil spare lidt hævetid, kan du lune vandet så det er håndvarmt)
Put salt og revet rødbede i.

Rør derefter mel i lidt ad gangen og rør det helt ensartet.



Lad dejen hæve - gerne en time eller to, så den kommer godt op ad kanterne på skålen.


Brug to skeer til at sætte boller på en bageplade med bagepapir.

Sæt bollerne ind i en 220 grader varm ovn (varmluft) og bag dem i ca. 12-15 min. til de lyder hule, når du banker under bunden

Lad dem afkøle en smule før du flækker dem.

Note 1:  Første gang rev jeg rødbeden groft, men de efterfølgende gange har jeg revet den fint, da det giver mere farve til dejen.

Note 2: Jeg bagte også bollerne til Ls 4 års fødselsdag for nyligt, hvor der var prinsessetema (surprice!), og ikke et øje var tørt, da de små prinsesser så bollerne! Det lykkedes mig dog at lave én af dejportionerne for våd = flade boller. I 11. time besluttede jeg derfor at bage de sædvanlige boller (som jeg nu opdager, ikke er kommet på bloggen - skandale!) tilsat rødbede (da jeg var løbet tør for rugmel), og det fungerede også fint.

Dejlige friskbagte boller. Her i versionen med de groftrevne rødbeder

D har nu ytret ønske om boller, pandekager osv. i andre farver end lyserød, så jeg skal nok snart have gang i noget bagværk med spinat også J


Follow on Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar