torsdag den 9. maj 2013

Gulerodsboller



Jeg har i dag bagt disse lækre gulerodsboller for første gang. De blev faktisk rigtig gode. De er nemme, sunde og fedtfattige. Så what's not to love?

Opskriften er fra bogen "Sund og slank mad for hele familien" af Bente Nissen Lundsgaard.

15-20 stk. (jeg fik 17 stk. af en portion)

Ingredienser:
300 g. (5 dl.) grahamsspeltmel eller fuldkornshvedemel (jeg brugte fuldkornshvedemel)
3 dl. fromage frais eller A-38 0,1% (jeg brugte A-38 0,1%)
2½ dl. lunkent vand
25 g. gær
100 g. fintrevne gulerødder
2 tsk. salt
1 spsk. olie
Ca. 425 g. (7 dl.) hvedemel

Fremgangsmåde:
Rør speltmelet med fromage frais og lad det trække i 15 minutter. Rør lunkent vand i. Udrør gæren heri. Rør gulerødderne i. Tilsæt de øvrige ingredienser. Ælt dejen smidig og stil den tildækket til hævning i ca. 1 time.
Form 20 boller, og lad dem efterhæve i 15 minutter. Pensl bollerne med vand, og bag bollerne ved 200 grader på midterste rille i 20-25 minutter.

Inden de kom i ovnen

Close up af den færdige bolle

Serveret med let smeltet smør. Mums!


Follow on Bloglovin

2 kommentarer:

  1. Yum, hvor ser de gode ud (:

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :-)

      Jeg husker dem også som gode, men jeg må da vist snart have dem bagt igen.

      Slet