fredag den 5. oktober 2012

Klassisk brownie (Hummingbird)



Da jeg havde gæster for nyligt, afprøvede jeg Hummingbirds opskrift på en klassisk brownie. Jeg synes, det blev en lækker kage, som jeg bestemt regner med at bage en anden gang.

12 portioner

Ingredienser
200 g. mørk chokolade, grofthakket
175 g. usaltet smør
325 g. sukker
125 g. hvedemel
3 æg
Evt. flormelis til pynt

Bageform på ca. 30x25 cm. beklædt med bagepapir.

Forvarm ovnen til 170 grader.
Kom chokolade og smør i en varmefast skål over en gryde simrende vand, og lad det smelte jævnt.
Tag skålen af varmen. Tilsæt sukker og rør til det er godt indarbejdet. Tilsæt mel og indarbejd dette godt. Rør endeligt æggene i til det er tykt og jævnt.

Øs dejen i den klargjorte form, og bag kagen i den forvarmede ovn 30-35 minutter eller til den flager på toppen, men stadig er blød i midten. Pas på med at bage den for længe, da kanterne vil blive hårde og sprøde. Lad kagen afkøle helt og pynt evt. med et drys flormelis (sidstnævnte undlod jeg).

Jeg serverede kagen lun sammen med vanilleis og friske blåbær.

Note:
1) Jeg gav kagen ca. 10 min. længere tid i ovnen end angivet, og faktisk synes jeg stadig ikke, den havde fået helt nok, efter min smag, så den får nok lidt længere tid næste gang.
2)  Jeg tror, jeg vil tilsætte nødder til kagen. Det klæder jo en brownie godt, og så er vi tossede med nødder herhjemme :-)

2 kommentarer:

  1. Åhh gud hvor ser det lækkert ud - lidt tarveligt for nu sidder jeg og savler i tastaturet og har ikke spist siden kl. 16, så sådan en portion kunne jeg godt lige klare nu :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Beklager jeg sådan frister ;-) Men kan godt anbefale opskriften en dag, hvor du har mere tid.

      Og så er det da nærmest selvpineri at læse kageopskrifter på en tom mave :-)

      Slet