torsdag den 19. juli 2012

Grove brunchboller



I forbindelse med Ls sidste dag i dagplejen, afprøvede jeg denne opskrift på boller, som jeg selv synes blev ret vellykket.

Opskriften er fra Amos "Den store bagebog 2"

Ingredienser:
350 g. hvedemel
150 g. fuldkornshvedemel*
50 g. havregryn
½ dl. madolie
1 dl. yoghurt naturel
1½ dl. vand
1 æg
25 g. gær
1 tsk. salt
1 tsk. sukker

Fremgangsmåde:
Bland yoghurt og varmt vand (37 grader) og opløs gæren heri.
Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt dejen til den er ensartet (jeg brugte røremaskine).
Lad den hæve lunt og tildækket i ca. 30 min. (jeg lod den stå lidt længere, da jeg ikke synes, den var hævet særligt meget efter 30 min.)
Slå dejen sammen og tril den ud til en pølse.
Del den i 16 lige store dele.
Form bollerne og sæt dejen på pladen.
Lad dem hæve lunt og tildækket i ca. 20 min.
Klip et kryds i hver bolle (det undlod jeg).

Pensl med yoghurt og drys med fuldkornshvedel.

Bages i 12-15 min. på midterste rille i en 220 graders forvarmet ovn (varmluft 200 grader).

*jeg brugte kun 90 g. og supplerede op til de 150 g. med alm. hvedemel, da jeg ikke ville lave dem alt for grove til dagplejebørnene. Og faktisk synes jeg, at de blev tilpas grove på denne måde.

Boller efter hævning og inden pensling


De færdige boller


Ingen kommentarer:

Send en kommentar