mandag den 20. februar 2012

Yndlingsfastelavnsboller

I anledningen af fastelavn, vil jeg dele min absolutte favorit opskrift på gammeldags fastelavnsboller.
Jeg har igennem nogle år afprøvet nogle forskellige opskrifter, uden den store succes. Men sidste år fandt jeg endelig en rigtig lækker opskrift, som efter min mening slår alle de andre, jeg har afprøvet.

Opskriften har jeg fundet hos Kinna, som i øvrigt er en rigtig lækker madblog.

Jeg fik ikke taget et billede af de friskbagte boller, men nedenstående billeder er nogle fra fryseren, som jeg havde med til mine kolleger i fredags. Bollerne smager også rigtig godt fra fryseren, dog er de bedst, hvis de lige lunes i ovnen først.


Det er i øvrigt de eneste fastelavnsboller, jeg har bagt, hvor det er lykkes mig at beholde al cremen inde i alle bollerne!

Opskriften til 16 stk. er som følger:

Dej

  • 2 dl mælk
  • 50 g gær
  • 1½ dl fløde
  • 3½ spsk. sukker
  • 125 g blødt smør
  • ½ tsk salt
  • ca. 450 g mel 

Creme

  • 6 dl mælk
  • 4 æg
  • 6 spsk sukker
  • 2 spsk vanillesukker
  • 4 spsk maizena mel (= Maizena majsstivelse)

Pynt

  • Glasur

Fremgangsmåde

Smør smeltes i en gryde, mælk tilsættes så temperaturen er lillefinger-varm.
Gær smuldres, og det lunkne mælk/smør røres ud i gæren.
Tilsæt sukker, salt, fløde og mel og ælt godt sammen. Lad dejen hæve i 1 time. 

Herefter laves cremen.
Alle ingredienser blandes sammen og varmes i en gryde i 20 min. til det har en passende cremet konsistens. Pas på, at den ikke brænder på, og pisk derfor jævnligt i den. Stil den da til afkøling. 
Herefter deles dejen i firkanter og cremen fordeles på dem. Jeg putter ca. 1½-2 spsk. creme i dejen. De lukkes sammen og vendes. Lad dem efterhæve 1 time.
Bages ved 225 grader i 10-15 min. alt efter ovntype.
Når fastelavnsbollerne er kølet af, kan de pyntes med glasur.


Note: Iflg. opskriften skulle der blive 16 stk. ud af en portion. Jeg bagte en dobbelt portion og fik kun 28 stk. De blev også pænt store, men sådan foretrækker jeg dem.
Og selvom jeg fyldte så meget creme som muligt i hver bolle, havde jeg rigeligt creme tilbage, så der kan sagtens reduceres i cremeopskriften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar